Europaparlamentet debatterte 2. april «betydningen av det transeuropeiske transportnettverket for transport (TEN-T) i en tid preget av stagnasjon i økonomisk vekst og store trusler mot Europas sikkerhet». I tillegg arrangerte to medlemmer av Europaparlamentet (MEP-er) et seminar om EUs samarbeid om militær mobilitet og strategisk autonomi.
Kommissær Tzitzikostas la i sitt innlegg i plenum først vekt på TEN-Ts betydning for europeisk økonomi og konkurransekraft. Det er viktig, sa han, å ferdigstille nettverket i tråd med den nye TEN-T-forordningen. Dette krever massive investeringer – nær 840 milliarder euro fram til 2040.
Mesteparten av taletiden brukte Tzitzikostas imidlertid på å løfte fram militær mobilitet som en forutsetning for Europas forsvar, sikkerhet og beredskap. Både hvitboken om fremtiden til Europas forsvar og meddelelsen om EUs beredskapsunion understreker betydningen av militær mobilitet. Dette, sa Tzitzikostas, har høyeste prioritet for kommisjonen.
TEN-T har allerede militær mobilitet som ett av sine mål. EU har utpekt fire korridorer for militær mobilitet og 500 knutepunkter som skal forbedres. På kort sikt vil dette føre til investeringer i forsterkning av vei- og jernbanebroer, utvidelse av tunneler, utvikling av havneinfrastruktur og bygging av nye jernbanespor for å øke kapasiteten. Alt dette er flerbruksinfrastruktur som også vil komme sivil transport til gode.
I tillegg til å forbedre transportinfrastrukturen, er det behov for samarbeid om anskaffelse av transportmidler til flerbruksformål. Tzitzikostas nevnte blant annet sykehusvogner til tog som ett av flere eksempler.
Nasjonale regler som utgjør barrierer for militær mobilitet, må også adresseres i ny lovgivning, sa han. Forslag til dette vil komme i en egen meddelelse om militær transport.
Talspersonene for partigruppene uttrykte i all hovedsak støtte til Tzitzikostas' vektlegging av militær mobilitet. De understreket at EUs budsjett må bidra til finansieringen av TEN-T-utbyggingen, og ønsket å videreføre hovedinnretningen i programmet Connecting Europe Facility (CEF) i den neste flerårige budsjettperioden. De to partigruppene ytterst til høyre, PfE og ESN, uttrykte i motsetning til det brede flertallet skepsis til samarbeid om militær mobilitet og felleseuropeisk finansiering av TEN-T.
MEP Merja Kyllönen (The Left, FI) og MEP Pekka Toveri (EPP, FI) arrangerte 10. april et seminar i Europaparlamentet hvor også militær mobilitet stod på dagsordenen. Nordiske og baltiske MEP-er fra S&D, EPP og The Left ga her uttrykk for at det er behov for å trappe opp arbeidet med militær mobilitet og forsvar mer generelt.
Otto Breivik fra Bane NOR ga, sammen med Hannu Hakkarainen fra finske Traficom, en god presentasjon av arbeidet i Nordic Transport Preparedness Cooperation. Dette er et samarbeid mellom transportmyndighetene i Danmark, Norge, Sverige og Finland for å skape mer hardføre transportsystemer og styrke krisehåndteringen. Konkrete eksempler som felles anskaffelser av rullende materiell og utvikling av lasteramper ble trukket fram. Et viktig budskap fra presentasjonen var at det er mange relativt lavt hengende frukter som kan høstes for å styrke beredskapen i transportsystemene. Mye kan gjøres også uten store investeringer.