Foto: Statsministerens kontor |
Møte mellom ukrainas president Zelenskyj og statsminister Støre |
Ukrainas president Volodomyr Zelenskyj og statsminister Jonas Gahr Støre møttes på Gardermoen militære flyplass forrige uke. Under møtet annonserte Støre at regjeringen ønsker å videreføre den ekstraordinære støtten til Ukraina med 85 milliarder kroner til Ukraina i 2026.
– Det pågår nå intensivt politisk og diplomatisk arbeid for å komme nærmere en våpenhvile og forhandlinger om fred i Ukraina. Jeg er i tett dialog med nære europeiske kolleger. Vi må bidra til at Ukraina har det best mulige utgangspunktet før, under og etter en våpenhvile. President Zelenskyj og jeg hadde gode samtaler om hvordan Norge kan bistå Ukraina både på kort og lang sikt, sier statsminister Jonas Gahr Støre.
I tillegg ble det kjent at Norge bidrar med ytterligere 1,5 milliarder kroner for å sikre strøm og varme til Ukraina. Støtten gis gjennom EU-programmet «Ukraine Investment Framework», som skal mobilisere offentlige og private investeringer for å gjenoppbygge Ukraina etter ødeleggelsene fra Russlands angrepskrig. Det er første gang Ukraina mottar støtte fra Norge direkte gjennom denne ordningen.
Dagen før besøket kom statsminister Jonas Gahr Støre og en gruppe europeiske stats- og regjeringssjefer med en felles uttalelse om Ukraina.
President Zelenskyj er på rundreise i Europa, og kom til Oslo for et møte med Støre. Presidentens kone, Olena Zelenska, og den ukrainske utenriksministeren Andrij Sybiha, var også i Oslo forrige uke, med et eget program. |
|
|
Foto: Norges delegasjon til EU |
EØS-komiteen: 38 rettsakter innlemmet i EØS-avtalen
|
Blant rettsaktene som ble innlemmet under EØS-komiteens møte i Brussel fredag, er forordningen om retningslinjer for utviklingen av det trans-europeiske nettverket for transport (TEN-T).
Den stiller krav til standard og kvalitet for samferdselsinfrastruktur i nettverk og knutepunkter, og omfatter riksveier, lufthavner, jernbanelinjer og havner. Forordningen er i stor grad sammenfallende med mål i Nasjonal transportplan for 2025–2036.
Målet er et smart, integrert og miljøvennlig europeisk transportnettverk. Det kreves blant annet at byområder legger til rette for kollektivtransport og at man fremmer «aktiv» mobilitet, som gåing og sykling.
Også sjøtransport og jernbane skal videreutvikles for å bli mer attraktiv og miljøvennlig. |
| Forskningssamarbeid på agendaen i Brussel |
EU og Norge har felles mål for forskning, konkurranseevne, sikkerhet og motstandsdyktighet, og vi står overfor de samme samfunnsutfordringene. Rammeprogrammet for forskning og innovasjon er avgjørende for å forene krefter og nå disse felles målene.
Det var budskapet til forsknings- og høyere utdanningsminister Sigrun Aasland under hennes åpningsinnlegg på SINTEFs årlige EU Summit.
Arrangementet tok for seg hvordan europeisk forsknings- og innovasjonssamarbeid kan bidra til å fremme Europas sikkerhet og konkurranseevne, samtidig som den grønne omstillingen akselereres. Under besøket møtte også Aasland de norske kunnskaps- og næringslivsaktørene i Brussel som ga innspill på de kommende EU-programmene.
|
|
|
Informasjonsseminar om eksportkontroll i Norge |
Et økende antall bedrifter og forskningsmiljøer må forholde seg til regler for eksportkontroll og sanksjoner. Vurderinger rundt produktet og hvem som er reel sluttbruker og hva som er sluttbruk, er blitt mer komplekst.
Direktoratet for eksportkontroll og sanksjoner (DEKSA) arrangerer to seminarer, ett er rettet mot virksomheter som eksporterer forsvarsmateriell og det andre mot virksomheter som eksporterer flerbruksvarer, -tjenester og -teknologi. På seminarene vil DEKSAs eksperter gi informasjon om regelverket, praktiske verktøy, aktuelle nyheter og andre forhold av betydning for norske virksomheter. |
| CBAM: Sender forslag om ny lov på høring |
Regjeringen har et mål om å innføre CBAM-regelverket fra 2027. Regelverket justerer prisen på karbon fra varer som blir importert fra land utenfor EØS. Nå sender regjeringen forslag om ny lov på høring, med høringsfrist 2. januar 2026.
– Norge og Europa har en ambisiøs klimapolitikk. CBAM skal bidra til at det blir satt en lik pris på utslipp fra produksjon av varer, enten de blir produsert i Norge og EU eller blir importert fra andre land. Det mener jeg er bra for norsk industri og norske arbeidsplasser. Vi foreslår nå en ny lov for å kunne ta CBAM inn i norsk rett, sier klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen. |
|
|
Rådsmøte for fiskeri og landbruk |
Uformelt rådsmøte for kultur |
Toppmøte mellom EU og CELAC |
Rådsmøte for økonomi og finans |
Rådsmøte for fiskeri og landbruk |
Rådsmøte for allmenne saker |
Rådsmøte for utenrikssaker |
Rådsmøte for utenrikssaker (handel) |
Toppmøte mellom EU og Den afrikanske union |
Rådsmøte for utdanning, ungdom, kultur og sport (utdanning og ungdom) |
Rådsmøte for utdanning, ungdom, kultur og sport (kultur og sport) |
|
|
Siste nytt fra EØS-tilsynet (ESA) |
| |
|
EØS-EFTA-landene utnevner nytt kollegium og president for perioden 2026-2029. Les mer her. ESA ber Norge følge EØS-reglene om tildeling av kontrakter for jernbanetjenester. Les mer her. |
|
|
| Rådgiver oversettelse og publisering |
|
|
Hvem var Norges statsminister under folkeavstemningen om medlemskap i De europeiske fellesskapene (EF) i 1972? |
- Odvar Nordli
- Trygve Bratteli
- Lars Korvald
|
I forrige ukes quiz spurte vi i hvilket EU-land er Det europeiske miljøbyrået (EEA) plassert? A) Danmark, B) Tyskland, eller C) Nederland. Riktig svar er A.
Forrige ukes vinner: Ian Christian Burman |
|
|
Siste nyhetsbrev fra EU-delegasjonen |
|
|
Avsender: Norges delegasjon til EU Ansvarlig redaktør: Ambassadør Anders H. Eide
Spørsmål om nyhetsbrevet? Kontakt oss
Ønsker du å abonnere på nyhetsbrevet? Klikk her
Du har tidligere registrert deg som abonnent av EU-delegasjonens nyhetsbrev. Navn og epost lagres og brukes utelukkende for dette formålet. Dersom du ikke lenger ønsker å abonnere på nyhetsbrevet kan du klikke her. |
|
|
|