Sustainable Transport Investment Plan (STIP) er Europakommisjonens pakke med tiltak for å stimulere produksjonen av bærekraftige drivstoff til luftfart og maritim transport.
EUs mål er å redusere klimagassutslippene fra transport med 90 % innen 2050 sammenlignet med 1990. Luftfart og maritim transport står for om lag 8,4 % av EUs utslipp og er utfordrende å elektrifisere. I regelverket RefuelEU Aviation og FuelEU Maritime er det fastsatt at sektorene gradvis skal øke bruken av biodrivstoff og e-drivstoff. E-drivstoff er drivstoff av ikke-biologisk opprinnelse, på engelsk renewable fuels of non-biological origin (RFNBO).
Etter kommisjonens beregning vil det være tilstrekkelig tilgang til disse drivstoffene fram til 2030. Deretter vil det, om det ikke iverksettes politiske tiltak, oppstå mangel på bærekraftige drivstoff.
Foreløpig har ingen investeringsbeslutninger blitt fattet for å starte storskala produksjon av e-drivstoff. Kommisjonen peker på flere årsaker til at produksjonen ikke har kommet i gang. Investeringene hemmes av høye oppstartskostnader og teknologisk risiko, samt et misforhold mellom produsenter og kjøpere om lengden på leveranseavtaler. Produsentene trenger langsiktige avtaler for å sikre finansiering, mens flyselskaper og rederier vegrer seg for å binde seg tidlig fordi de frykter å tape konkurransekraft som “først ute” i markedet.
Produksjonen av avanserte biodrivstoff begrenses av knapphet på råstoff, teknologisk og markedsmessig risiko og usikkerhet om langsiktig tilgang. For e-drivstoff kan det være usikkerhet om teknologien, spørsmål om tilstrekkelig tilgang til fornybar kraft og prisen på denne.
Et sentralt problem er den store prisforskjellen mellom bærekraftige drivstoff og tradisjonelle fossile alternativer. Bruk av bærekraftige drivstoff gir høyere driftskostnader for flyselskaper og rederier – prisforskjeller som i dag er mellom to og ti ganger høyere. Kostnadene forventes å falle med økt produksjon og nye teknologier, men usikkerhet om framtidige priser og inntekter gjør investorer tilbakeholdne – særlig for e-drivstoff, hvor kapitalbehovet og risikoen fortsatt anses som høy.
Mer enn 40 e-drivstoffprosjekter er under utvikling i Europa, også i Norge, hvor forholdene anses som gode for produksjon. Foreløpig er det imidlertid ingen prosjekter som har gått videre til storskala produksjon.
STIP foreslår tiltak for å stimulere produksjon av bærekraftige drivstoff, herunder bedre tilgang til finansiering, håndtering av markedssvikt og risikoreduksjon for næringslivet. EU-midler skal brukes for å utløse private investeringer og investeringer fra internasjonale finansinstitusjoner som EIB.
Kommisjonen vil samarbeide med interesserte medlemsstater for å etablere en e-SAF Early Movers Coalition (SAF = Sustainable Aviation Fuels) og identifisere prosjekter som kan kvalifisere som Important Projects of Common European Interest (IPCEI). Disse prosjektene kan motta statlig støtte utover det som normalt er tillatt under EUs statsstøtteregler.
Planen legger også opp til å etablere et system med dobbeltsidige auksjoner, hvor en markedsaktør fungerer som mellomledd mellom drivstoffprodusenter og kjøpere. Modellen innebærer at mellomleddet inngår langsiktige kontrakter med produsenter og kortsiktige kontrakter med kjøpere. Dette gir produsentene inntektssikkerhet til å bygge nye produksjonsanlegg, mens mellomleddet tar risikoen for refinansiering.
Kommisjonen vil fortsatt arbeide for bærekraftige drivstoff i ICAO og IMO, og benytte handelspolitiske virkemidler for å bedre tilgangen og sikre rettferdige konkurransevilkår.
STIP omfatter ikke tiltak for elektrifisering av veitransport og jernbane, selv om slike virkemidler tidligere ble vurdert tatt inn i planen.