Kommisjonen har fremmet 16. juli sitt forslag til EUs neste flerårige budsjett (Multiannual Financial Framework, MFF). Samme dag ble det også lagt frem forslag til flere EU-programmer for den kommende budsjettperioden som varer fra 2028 til 2034. Flere programforslag vil presenteres senere. Et hovedelement i budsjettforslaget er at kommisjonen ønsker å etablere større fleksibilitet til å kunne møte ukjente utfordringer og tilpasse EUs politikk til kommende behov. Det innebærer blant annet at antallet programmer reduseres og at en mindre andel av budsjett øremerkes spesifikke prosjekter.
Forslaget til flerårig budsjett legger opp til økte bevilgninger til samferdsel og militær mobilitet.
Bevilgninger til samferdsel er i spredt utover flere programmer og ordninger med Connecting Europe Facility (CEF) og European Competitiveness Fund – konkurranseevnefondet - som de viktigste instrumentene. Nasjonale deler av det transeuropeiske transportnettet og prosjekter av felles europeisk interesse, som militær mobilitet, vil medlemslandene også kunne finansieres gjennom nasjonale og regionale partnerskapsplaner. Forslaget til et nytt Horisont Europa vil berøre transportrelatert forskning.
Connecting Europe Facility
CEF skal støtte utviklingen av de transeuropeiske nettverkene for transport (TEN-T) og energi (TEN-E).
I transportsektoren har CEF to hovedformål:
1. Bidra til ferdigstillelse av TEN-T, med vekt på:
• grensekryssende infrastrukturprosjekter
• tiltak for å gjøre TEN-T smart, motstandsdyktig, klimavennlig og bærekraftig
• tiltak for grensekryssende prosjekter med tredjeland.
2. Tilpasse det transeuropeiske transportnettet for flerbruksformål, slik at infrastrukturen støtter både sivil og militær mobilitet. Tiltakene skal særlig rettes mot de fire prioriterte korridorene for militær mobilitet.
Til transportdelen av CEF foreslås det bevilget 51,5 milliarder euro i perioden 2028–2034. Av dette skal 17,7 milliarder euro benyttes til militær mobilitet. Begge beløpene er oppgitt i løpende priser. I 2025-priser tilsvarer dette henholdsvis 45,8 milliarder og 15,8 milliarder euro.
Forslaget åpner for deltakelse fra EFTA-statene og andre tredjeland.
Konkurranseevnefondet
Konkurranseevnefondet erstatter flere av dagens programmer og skal dekke en rekke formål og politikkområder. Fondet deles inn i fire såkalte «vinduer» – eller politikkområder:
1. Det grønne skiftet og industriell dekarbonisering. Dette inkluderer blant annet økt bruk av fornybare og rene energiløsninger, utvikling og digitalisering av transportinfrastruktur og systemer, styrking av smart mobilitet og bærekraftige alternative drivstoff.
2. Helse, bioteknologi, jordbruk og bioøkonomi.
3. Digitalt lederskap.
4. Motstandsdyktighet og sikkerhet, forsvarsindustri og romrelatert virksomhet. Dette omfatter blant annet beskyttelse og utvikling av kritisk- og flerbruksinfrastruktur, samt styrking av sikkerheten og bærekraften til romaktiviteter og EUs rolle som global aktør i romsektoren.
Det foreslås bevilget totalt 234,3 milliarder euro til konkurranseevnefondet i løpende priser. I 2025-priser tilsvarer dette 207,4 milliarder euro, hvorav:
- 58,7 milliarder euro foreslås bevilget til Det grønne skiftet og industriell dekarbonisering
- 115,7 milliarder euro til Motstandsdyktighet og sikkerhet, forsvarsindustri og romrelatert virksomhet
Begge disse områdene vil være relevante for samferdselssektoren.
Politikkområdet Det grønne skiftet og industriell dekarbonisering har dekarbonisering av transport som et viktig satsningsområde. Dette omfatter blant annet elektrifisering, samt produksjon, distribusjon og innføring av bærekraftige drivstoff. Digitalisering og utvikling av multimodale løsninger for bærekraftig transport er også inkludert.
Motstandsdyktighet og sikkerhet, forsvarsindustri og romrelatert virksomhet omfatter et bredt sett av aktiviteter og anskaffelser knyttet til militær mobilitet. Det inkluderer støtte til flerbruksmateriell og infrastruktur, støtte til militære forflytninger, opplæring og trening av personell, digitalisering av prosesser for militær mobilitet og beskyttelse av infrastruktur med betydning for militær mobilitet.
Politikkområdet Digitalt lederskap – som det foreslås bevilget 48,5 milliarder euro til i 2025-priser – vil også kunne komme samferdselssektoren til gode, selv om samferdselsformål ikke er like eksplisitt nevnt.
Kommisær Tzitzikostas presenterte forslaget for Europaparlamentets TRAN-komité samme dag som det ble lagt fram. Parlamentarikernes førsteinntrykk var i hovedsak positiv til satsningen på transport i MFF og midlene som er satt av. Det ble også uttrykt glede både fra kommisæren og MEPene for at CEF blir videreført for transport. Det har vært usikkerhet knyttet til dette. Det var felles vilje til å arbeide for at bevilgningene som er forslått, faktisk blir vedtatt.