Europaparlamentet og rådet har kommet til en til politisk enighet om nytt førerkortdirektiv. Dette var ett av tre forslag i kommisjonens trafikksikkerhetspakke. Noen hovedpunkter i avtalen er:
- Det etableres felles regler for digitale førerkort gyldige i alle medlemsstatene. Disse skal være online ved utløpet av 2030. De som ønsker det skal fortsatt kunne få et fysisk førerkort.
- Det stilles nye kompetansekrav, blant annet knyttet til nye førerstøttesystemer, risiko ved mobilbruk og glattkjøring.
- Aldersgrensene for førerkort justeres. Aldersgrensen for førerkort for lastebil reduseres fra 21 til 18 og for buss fra 24 til 21, forutsatt at sjåføren også har «certificate of professional competence».
- Det innføres et system med ledsaget kjøring. 17-åringer kan få førerkort, men bare kjøre med ledsager. Dette blir en obligatorisk ordning for bil. For tunge kjøretøy, (C1, C1E og C) blir det opp til den enkelte stat om man ønsker å innføre ordningen.
-Det innføres en toårig prøveperiode for nye sjåfører hvor det kreves at medlemsstatene har strengere regler eller sanksjoner i prøveperioden. Det blir ikke obligatoriske, harmoniserte promillegrenser i prøveperioden.
- Det blir i utgangspunktet krav om helsesjekk ved utstedelse og fornyelse av førerkort. For bil og motorsykkel gis medlemsstatene betydelig fleksibilitet. Som alternativ til helsesjekk gjennomført av helsepersonell, kan statene velge å benytte egenmelding. Ved fornyelse av førerkort kan også andre ordninger benyttes.
- Førerkort skal som utgangspunkt være gyldige i 15 år. For sjåfører over 65 kan statene innføre kortere gyldighetsperiode.
- Direktivet åpner for at personer med B-førerkort kan kjøre elbiler opp til 4 250 kg. Dette forutsetter imidlertid at man har hatt førerkort i to år. Det åpnes også for at man kan kjøre campingbiler opp til 4 250 kg – uavhengig av hvilket drivstoff de benytter.
Trafikksikkerhetspakken inneholdt også et forslag om å gi tilbakekall av førerrett virkning i hele EØS. Rådet og parlamentet har komme til politisk enighet også om dette forslaget som nå blir del av det nye førerkortdirektivet.
Det er bare den medlemsstaten som har utstedt et førerkortet, som kan trekke tilbake førerretten slik at tilbakekallet får virkning i hele EU. Andre stater, hvor en overtredelse finner sted, kan bare begrense retten til å kjøre innenfor sitt eget territorium.
Med de nye reglene, må medlemsstaten der overtredelsen fant sted, informere staten som har utsted førerkortet om det ilagte kjøreforbudet. Deretter vil utstedelsesstaten på visse vilkår, være forpliktet til å trekke tilbake førerrett slik at tilbakekallet gjelder i hele EU. Dette administrative samarbeidet er hovedmekanismen i de nye reglene.
Plikten til å varsle oppstår ikke før vedtaket er endelig.
De nye reglene er vil gjelde kjøring i beruset tilstand, alvorlige fartsovertredelser og overtredelser som forårsaker dødsulykker eller alvorlige personskader.