Statssekretær Tom Kalsås mottok 24. juni den europeiske PIN-prisen for fremgang innen trafikksikkerhet, på vegne av Norge, under en seremoni i Brussel. Prisen deles ut av den uavhengige europeiske trafikksikkerhetsorganisasjonen European Transport Safety Council (ETSC). Trygg Trafikk og MA – Rusfri Trafikk er norske medlemmer i ETSC. Statens vegvesen bidrar også til organisasjonens arbeid.
ETSC utarbeider hvert år en Road Safety Performance Index (PIN). PIN-rapporten vurderer utviklingen i trafikksikkerhet i 32 europeiske land og tilknyttede stater. Den måler også EUs fremgang mot målet om å halvere antallet drepte og hardt skadde innen 2030 på vei mot nullvisjonen for 2050.
Årets utgave av PIN-rapporten – den 19. i rekken – viser at antall trafikkdødsfall i EU gikk ned med to prosent i 2024 sammenlignet med året før. Selv om dette er gode nyheter, er reduksjonen ikke tilstrekkelig til å nå EUs mål om å halvere antallet dødsfall innen 2030. For å nå dette målet er det behov for en reduksjon på seks prosent årlig. Rapporten viser også store geografiske forskjeller. Litauen, Polen og Slovenia har for eksempel redusert dødstallene med 30 prosent siden 2019, mens åtte land – blant dem Estland og Sveits – har hatt en økning.
Reduksjonen i antall hardt skadde går også saktere enn målsettingen. I perioden 2014–2024 var reduksjonen på 14 % i de 24 EU-landene med tilgjengelige data. Etter en periode med stagnasjon frem til 2019, førte COVID-19-pandemien til en midlertidig nedgang. Utviklingen har siden vært ujevn, med en nedgang på bare 2 % fra 2023 til 2024.
ETSC presenterer rapporten under den årlige PIN-konferansen som de arrangerer i Norges hus i Brussel. Der deles også ETSC PIN Award ut. Norge, som mottok prisen i år, er det tryggeste landet i Europa for trafikanter – med bare 16 trafikkdrepte per million innbyggere i 2024, lavest blant de 32 landene som kartlegges i PIN. I begrunnelsen for tildelingen heter det at den sterke innsatsen i trafikksikkerhetsarbeidet reflekterer Norges langsiktige arbeid med nullvisjonen og et helhetlig trafikksikkerhetssystem, støttet av kontinuerlig innovasjon i nasjonal og lokal politikk.
Begrunnelsen viser blant annet til:
– Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet 2022–2025, med 179 tiltak fordelt på 15 satsingsområder
– Et nytt forskningsprogram (BEST) for kunnskapsbasert politikk og effektmåling
– Lovendringer som krever grundige undersøkelser og obduksjon ved dødsulykker
– Tiltak for unge førere, som skjerpet opplæring og dobbel prikktelling
– Lokale initiativer med vekt på trafikksikkerhet ved skoler og sertifiseringsordningen for trafikksikre kommuner
Statssekretær Kalsås sa i sin takketale at Norges fremgang viser at en kunnskapsbasert tilnærming gir resultater, og la vekt på at samlet innsats fra mange aktører har vært avgjørende for forbedringen i trafikksikkerheten i Norge. Dette gjelder arbeidet til myndighetene, helsevesenet, interesseorganisasjonene og ikke minst den enkelte trafikant.
Samtidig understreket han at utviklingen i Norge ikke går fort nok til å nå egne mål. Med 87 drepte i trafikken i 2024 ligger tallene høyere enn det som trengs for å nå målene for 2030 og 2050. Han sa videre at årets pris gir motivasjon for veien videre, og trakk særlig frem den nye nasjonale handlingsplanen for trafikksikkerhet. Denne vil fortsette å bygge på suksessoppskriften med tett samarbeid mellom det offentlige, sivilsamfunnet og andre interessenter.