Europakommisjonen har lagt fram en framdriftsrapport om implementeringen av den europeiske sykkelerklæringen, som ble vedtatt i april 2024. Rapporten viser hvordan medlemsland, regioner og byer har fulgt opp de åtte prinsippene som erklæringen bygger på.
Rapporten viser at sykkelpolitikken styrkes. Fjorten medlemsstater har nå nasjonale sykkelstrategier, og flere er under utarbeidelse. Byer som Barcelona og Dresden har satt seg ambisiøse mål for økt sykling. Et nettverk av nasjonale kontaktpunkter er etablert for å dele erfaringer og følge opp erklæringen.
Sykkelinfrastrukturen forbedres med utbygging av trygge og sammenhengende sykkelveier, sykkelparkering, ladepunkter og løsninger for transport av sykler på tog. Flere av EUs programmer bidrar til sykkelformål, både i byene og i tynt befolkede områder. For å fremme sykling som del av multimodal transport utvikler flere land tiltak som kobler sykkel og kollektivtransport. Flere stater og regioner satser også på sykkelturisme som del av en bærekraftig reiselivsstrategi.
Behovet for å styrke trafikksikkerheten for syklister løftes fram. Syklister er den eneste trafikantgruppen som har opplevd økende antall dødsfall det siste tiåret, og representerer nå om lag 10 % av dødsfallene i trafikken. I tillegg til forbedret infrastruktur skal styrket føreropplæring, som innføres med nytt førerkortdirektiv, og andre tiltak bidra til å gjøre sykling tryggere.
Folkehelsen bedres om flere sykler mer. Rapporten framhever at tiltak for å fremme sykling bidrar til å forebygge ikke-smittsomme sykdommer og dermed kan redusere dødeligheten.
Mangel på harmoniserte data om sykling hemmer utviklingen, ifølge rapporten. EU finansierer nå studier for å etablere et felles rammeverk for innsamling og standardisering av data, slik at utvikling og investeringer kan følges opp mer systematisk. Dette har blant annet betydning for å gi digitale navigasjonsverktøy korrekte data, tilpasset syklisters behov.
Rapporten konkluderer med at sykkelerklæringen allerede har gitt resultater, men peker på at det fortsatt gjenstår mye arbeid for å utnytte syklingens fulle potensial som bærekraftig transportform.