Det var knyttet stor spenning til om transportministerne ville komme til en politisk enighet om flypassasjerrettigheter under rådsmøtet 5. juni. Kommisjonen foreslo i 2013 en revisjon av reglene om flypassasjerers rettigheter. Europaparlamentet tok relativt raskt stilling til forslaget, men rådet har ikke tidligere klart å bli enige. Under rådsmøtet i desember 2024 bestemte transportministerne at det skulle gjøres et nytt forsøk på å etablere et standpunkt i saken.
I forberedelsen av rådsmøtet hadde flere forslag til vedtak blitt avvist fordi de ikke oppnådd kvalifisert flertall. Dette krever at 55% av medlemsstatene som til sammen representerer 65% av EUs befolkning stemmer for. Et kompromissforslag ble avvist dagen før rådsmøtet.
Uenigheten knyttet seg særlig til hvor lang en forsinkelse må være før passasjerene får krav på kompensasjon. Kommisjonen hadde foreslått å øke tidsfristene fra tre og fem timer til fem og ni timer.
En utfordring for forhandlerne var at det lenge var uklart hva Tyskland som representerer mer enn 18 % av befolkningen i EU, mente. Den nye regjeringen der trengt tid til å områ seg. Kort tid før rådsmøtet foreslo Tyskland en ny, overraskende løsning. Bare én frist på tre timer for alle flyvninger med en fast lav kompensasjon. Dette var det heller ikke støtte for, selv om noen stater utrykte at de ville beholde tre timers fristen for ikke å svekke flypassasjerenes rettigheter.
På morgenene under rådsmøtet la Polen fram nok et kompromissforslag hvor de foreslo en tredeling av kravet til forsinkelse. De korteste flyvningen skulle bare kreve tre timer forsinkelse. Debatten mellom transportministerne viste at det heller ikke var tilstrekkelig flertall for dette forslaget.
Formannskapet valgte så å utsette behandlingen av saken samtidig som forhandlingene fortsatte parallelt med det ordinære møtet. Ut på ettermiddag la formannskapet fram et nytt forslag hvor forsinkelse som vil utløse krav på kompensasjon settes til fire timer for reiser under 3500 km. og til seks timer for reiser over 3500 km. Det ble også lagt til en forpliktelse for flyselskapene til å sende ut kravskjema slik at det blir lettere for passasjerer å kreve kompensasjon når de har krav på det.
Tyskland, Spania, Portugal og Slovenia stemte mot. Østerrike og Estland avsto. Effekten av det er det samme som å stemme mot. Statene somstemte for representerte mer enn 65%, men mindre enn 66% av befolkningen i EU. Posisjonen ble derfor støttet med svært knapt flertall.
I pressemeldingen fra rådet hevdes det at passasjerene får om lag 30 nye rettigheter i rådets posisjon. Noen elementer er:
- Rett til alternativ flyvning omfatter også flyvninger med andre selskaper. Dersom flyselskapet ikke tilbyr en alternativ flyvning innen tre timer fra forstyrrelsen, kan passasjeren selv kjøpe alternativ billett og få denne dekket opptil med fire ganger den opprinnelige billettens kostnad.
- Retten til dekning av kost og losji er gjort tydeligere.
Rettighetene ved forsinkelse etter at passasjerene har gått ombord i flyet er endret. Senest tre timer etter ombordstigning må passasjerene få anledning til å gå av flyet og vente på lufthavnen.
- Flyselskap kan ikke nekte kompensasjon med henvisning til at det foreligger ekstraordinære omstendigheter uten å bevise at de har iverksatt alle rimelig tiltak for å forhindre forstyrrelsen i trafikkavviklingen.
Rådet vil vedta en formell første lesning av dette forslaget. Dette er i samsvar med lovgivningsprosessen slik den følger av traktaten, men et brudd med langvarig lovgivningspraksis. Det vil nå ikke bli trilogforhandlinger på samme måte som vanlig. Europaparlamentets behandling vil bli en andre lesning. Parlament kan da samtykke til rådets første lesning slik at rettsakten vedtas, avvise den slik at forslaget ikke vedtas og saksbehandlingen stopper eller vedta endringer i rådets posisjon slik at rådet også må behandle saken i andre lesning. Tidsfristen både for rådet og parlamentet til å behandle saken i andre lesning, er som hovedregel tre måneder, men kan forlenges med en måned. Det formelle vedtaket i rådet vil bli gjort senere. Teksten skal etter det vi forstår gjennom en juridisk språkvask. Det kan nok fra trådet side også vært et hensyn å ikke starte klokken for parlamentets saksbehandling rett før ferien.
Flere i Europaparlamentet har reagert negativt på rådets holdning. Dette gjelder både at man ikke holder seg til den saksbehandlingen som er vanlig, men også innholdet i rådets posisjon. Representanter fra EPP, D&D og Renew har uttalt at rådet svekker heller enn styrker passasjerenes rettigheter. Dette gjelder nok særlig bestemmelsene knyttet til kompensasjon ved forsinkelser. Forbrukerorganisasjonen BEUC er også kritisk.