Sveits og EU har inngått en rekke nye avtaler og oppdatert fem av sine eksisterende avtaler. Luftfartsavtalen og avtalen om landtransport er blant de eksisterende avtalene som er oppdatert. Avtalene omfatter for øvrig et bredt spekter av samarbeidsområder, fra matsikkerhet og helse til integrasjon i EUs elektrisitetsmarked. Avtalene åpner for deltakelse i noen av EUs programmer.
Det etableres ikke en paraplyavtale eller ett felles rammeverk med organisatoriske bestemmelser som dekker alle samarbeidsområdene. Avtalene bygger imidlertid på en rekke felles bestemmelser som er tatt inn i avtalene. Det dynamiske elementet er sentralt, og Sveits påtar seg løpende å gjennomføre ny EU-lovgivning innen bestemte områder.
I henhold til landtransportavtalen forplikter Sveits seg til å innføre EUs regler for jernbanesektoren. Forpliktelsen er imidlertid begrenset til å gjelde internasjonal togtrafikk. Sveits åpner jernbanenettet sitt for aktører fra EU som kjører internasjonale ruter. Disse kan plukke opp og sette av passasjerer også internt i Sveits, så lenge ruten anses som en internasjonal rute. Skillet mellom innenlandsk og internasjonal trafikk vil følge en etablert EU-definisjon knyttet til togrutens hovedfunksjon. Det innenlandske togmarkedet i Sveits åpnes ikke for EUs togselskaper. Avtalen gir noen unntak fra EUs regler, særlig når det gjelder Sveits' tidtabeller for intervalltjenester.
Avtalen legger også til rette for en begrenset deltakelse for Sveits i Den europeiske unionens jernbanebyrå (ERA). Dette antas i stor grad å videreføre dagens ordning, men perioden for deltakelse endres antagleig fra ett til tre år av gangen.
Oppdateringene i avtalen om landtransport gjelder i hovedsak jernbanen, men har etter det vi forstår også bestemmelser knyttet til veitransport. Blant annet har Sveits antagelig fått anledning til å beholde nasjonale regler for vekter og dimensjoner.
Under Luftfartsavtalen vil sveitsiske flyselskaper få rett til å fly innenfor et medlemslands territorium, og EUs flyselskaper vil få rett til å fly internt i Sveits.
Bestemmelser om offentlig støtte vil bli introdusert i avtalene om lufttransport, landtransport og elektrisitet. All støtte gitt av Sveits innenfor avtalenes virkeområde vil være underlagt de samme reglene for statsstøtte som gjelder i EU. Sveits må etablere et system for kontroll med offentlig støtte som er likeverdig med det som finnes i EU.
Det er etablert en tvisteløsningsmekanisme med en voldgiftsrett som skal håndtere konflikter på områder hvor Sveits får tilgang til det indre marked. Voldgiftsretten må forelegge rettslige spørsmål om forståelse av EU-retten til EU-domstolen. EU-domstolens uttalelser binder voldgiftsretten. Rettspraksis fra EU-domstolen vil gjelde for alle disse avtalene, uavhengig av om den er avsagt før eller etter at avtalepakken trådte i kraft.
Avtalen vil trolig bli gjenstand for folkeavstemning i Sveits og må godkjennes av EUs ministerråd.