Den europeiske flyindustrien har lagt frem en oppdatert versjon av Destination 2050, deres veikart for avkarbonisering. Rapporten, som sist ble publisert i 2021, er utarbeidet i samarbeid mellom bransjeorganisasjonene Airlines for Europe, European region of Airports Council International, AeroSpace and Defence Industries Association of Europe, Civil Air Navigation Services Organisation og European Regions Airline Association. Sammen med lanseringen av veikartet ba industrien om en europeisk handlingsplan innen årets slutt.
Kommisjonens arbeidsprogram for 2025 inneholder ikke noen slik handlingsplan. Forslagene som kommer i Clean Industrial Deal og Sustainable Transport Investment Plan kan likevel tenkes å svare på noen av de problemstilingene industrien tar opp. Sustainable Transport Investment Plan ventes å ha produksjon av bærekraftig drivstoff til luft- og skipsfart som et hovedtema.
Hovedbudskapet i rapporten er at avkarbonisering er mulig, men at det krever drastisk handling raskt. Prislappen for avkarbonisering innen 2050 har etter industriens syn økt med 500 milliarder euro siden forrige beregning, til en ny totalsum på 2,7 billioner euro. Økningen skyldes først og fremst høyere priser på bærekraftig flydrivstoff (SAF), som er den mest sentrale delen av strategien for utslippskutt.
Rapporten peker særlig på fire hovedområder for avkarbonisering: økt bruk av bærekraftig drivstoff (56 % av utslippskuttene), forbedrede motorer og fly (27 % av kuttene), økonomiske tiltak (12 % av kuttene) og forbedringer i flytrafikkstyring og flyoperasjoner (6 % av kuttene). For å nå disse målene skisserer rapporten videre 11 kategorier av politiske virkemidler.
Gjengangere blant forslagene er blant annet økte investeringer fra EU, færre reguleringer og økt behov for elektrisitet. I tillegg baserer strategien seg delvis på økt bruk av karbonfangst.
Et område som i stor grad har forsvunnet siden forrige rapport, er hydrogenfly som utslippsreduserende tiltak. I 2021 ble det estimert at rundt 20 % av utslippskuttene kunne komme fra overgang til hydrogen som drivstoff, mens årets rapport nedjusterer dette til 2 %. Årsaken er at utviklingen av denne flytypen ser ut til å ta lengre tid enn først antatt.