Kommissæren for bærekraftig transport og turisme, Apostolos Tzitzikostas, møtte parlamentets TRAN-komite i deres møte 19. februar. Der presenterte han sine planer for 2025. Noen av disse var allerede kjent fra kommisjonens arbeidsprogram, som Sustainable Transport Investment Plan. Tzitzikostas minnet om behovet for store investeringer for å dekarbonisere transport, spesielt innen luftfart og sjøtransport. Planen vil derfor inneholde tiltak for å produsere bærekraftig drivstoff til disse transportformene, i tillegg til ladeinfrastruktur for veitransport. Målet er blant annet å mobilisere privat investeringer.
Tzitzikostas presenterte også flere tiltak som vil bli fremmet i 2025, men som ikke er nevnt i arbeidsprogrammet.
Blant disse er Roadworthiness Package, som skal legges frem i løpet av våren. Sikkerhet vil være hovedfokus, og kommisjonen har beregnet at regelendringene som foreslås kan redusere antall trafikkdødsfall med 7 000 i perioden 2026–2050. I samme periode ventes det at antallet alvorlige trafikkskader kan reduseres med 65 000. I tillegg vil pakken inneholde forslag for å redusere forurensning og bidra til at utrygge biler tas ut av trafikk.
Et annet tiltak som ikke står i arbeidsprogrammet, men som vil bli fremmet i år, er handlingsplanen for høyhastighetstog. Kommisjonen ønsker at persontransport med tog og multimodale reiser skal være en hjørnestein i transportens dekarbonisering. Derfor vil kommisjonen også fremme forslag om multimodal billettering i løpet av året. Dette vil bestå av tre komplementære initiativer:
1. En forordning som gir plattformer tilgang til togselskapenes billettsystemer og ruteplaner.
2. Et Multimodal Digital Mobility Services Initiative, som skal hindre urimelig markedsadferd fra plattformene.
3. Endringer i togpassasjerers rettigheter, ettersom utilstrekkelige passasjerrettigheter etter Tzitzikostas syn gjør multimodale reiser lite attraktive.
Tzitzikostas opplyste at han vil presentere anbefalinger for å bekjempe transportfattigdom i løpet av kort tid. På spørsmål fra MEP Danielsson (S&D, Sverige) svarte han at hans varslede gjennomgang av arbeidsforholdene i transportnæringene vil bli lagt frem i løpet av året.
Tzitzikostas fikk flere spørsmål om militær mobilitet fra MEP-ene. Det var bred enighet om at dette må prioriteres i dagens geopolitiske situasjon. Han var enig og understreket at han trengte TRAN-medlemmenes støtte i tautrekkingen for å sikre tilstrekkelige midler i neste flerårige budsjett for EU (Multiannual Financial Framework, MFF). Han ønsker at Connecting Europe Facility (CEF) videreføres i neste MFF. Å ferdigstille de fire korridorene for militær mobilitet anslås å kreve 70 milliarder Euro i neste MFF. I inneværende MFF er det satt av 1,7 milliarder euro til dette formålet. I tillegg er det behov for 130 milliarder Euro for å ferdigstille viktige grenseoverskridende forbindelser i transportnettet. Halvparten bør finansieres over EU-budsjettet mente Tzitzikostas.